*

Niina Ratilainen

Turku lähetti raitiotiesuunnitelman eteenpäin jatkoselvityksiin

Turun kaupunginvaltuuston vuosi päättyi raitiotien yleissuunnitelmaan. Valtuusto päätti jatkaa raitsikan valmistelua ja tehdä lisäselvityksiä. Olisi tietysti mukavaa, jos ratikkaa jo rakennettaisiin. Mutta on myös mukavaa, että hommat tehdään kunnolla. Ja eteenpäin kuitenkin mennään.

Turun raitiotien yleissuunnitelma, tuo 134-sivuinen jättipumaska, sisältää valtavasti tietoa päätöksenteon pohjaksi. Se on todella tärkeää, koska käsissä on iso hanke, jonka pitää olla hyvä vielä kymmenien vuosien päästä. Myös edestakaisin soutavalta ja huopaavalta hallitukselta täytyy saada tieto valtion osallistumisesta Turun raitiotiehankkeeseen.

Turun Vihreiden mielestä on tärkeää että hanke etenee, tehdään kunnon selvitykset ja rakennetaan ratikka. Osana päätöstä on myös kirjattu, että kaavoituksessa tullaan priorisoimaan rakennushankkeita raitiotieväylien läheisyydessä ja varrella. Raitiotie on siis ennen kaikkea kaupunkikehityshanke, eikä pelkkää joukkoliikennettä.

Selvitys antaa selkeät vastaukset vertailuihin raitiotien ja nivel (niin kutsutun super-)bussin välisiin eroihin. Ratikka täyttää kaikkein parhaiten liikennejärjestelylle asetetut viisi tavoitetta. (liitteen sivu 9)

Näistä viidestä erityisen tärkeää on joukkoliikenteen osuuden kasvattaminen Turussa liikkumisessa: vain raitiotien rakentamisella esillä olleista vaihtoehdoista pystytään vastaamaan tavoitteeseen, jossa Turun joukkoliikenteen matkustajamäärät kasvavat 2% vuodessa nykytilanteesta vuoteen 2035.

Tärkeä pointti, joka ei ole keskeisessä osassa jatkoselvityksessä, mutta jonka pitäisi olla merkittävä taustalinja turkulaisen valtuutetun päätöksenteossa.

Valtuusto on aivan äskettäin asettanut tavoitteen, että Turku on hiilineutraali 2040 mennessä. Tästä olemme saaneet kiitosta ja huomiota tänä syksynä näyttävästi, niin YK:n yleiskokouksessa kuin Pariisin ilmastokokouksessa.

Mutta tavoitteet eivät toteuta itseään. Valtuuston pitää täyttää asettamansa tavoitteet. Yksi suurimmista päästölähteistä, mihin kaupunki voi vaikuttaa, on liikenne. Raitiotiellä ja joukkoliikennettä tukemalla Turun on mahdollista saavuttaa tavoitteet hiilineutraaliudesta.

Pariisin ilmastokokouksessa sovittiin juuri globaalisti, että koko maailma tavoittelee ilmaston lämpenemisen rajoittamista keskimäärin 1,5 asteeseen. Koko maailma on mukana, ja sitä myöten kaupungitkin ovat. Ilmastosopimus on historiallinen ja ainutlaatuinen päätös, mikä lähettää vahvan signaalin päättäjille ja markkinoille. Niin vahvan, että jos hommiin ei tartuta, ei Turku keiku kauan kunnianhimoisten ilmastokaupunkien kärjessä.

Mitä valtuusto nyt sitten oikeastaan päätti. Turun raitiotien yleissuunnitelma hyväksyttiin hankkeen jatkovaiheessa ohjeellisesti noudatettavaksi. Valmistelu jatkuu, ja raitiotiestä sekä nivelbusseista tehdään lisäselvityksiä. Hallituksen päähän yritetään takoa, että Turulle on luvattu jo valtion rahoitusta raitiotiehankkeeseen. Nyt edetään rauhassa ja toteutuspäätökseen palataan myöhemmin.

Vihreiden tavoitteena on raitiotien rakentaminen. Välivaiheena kohti raitiotietä väylille voidaan toteuttaa joukkoliikenne-etuuksia, runkobussiyhteyksiä ja bussikaistoja.

Ennen kaikkea on tärkeää, että tehdään sellaisia päätöksiä, joilla kehitetään kaupunkia. Houkutellaan investointeja ja ihmisille työpaikkoja. Rakennetaan koteja sujuvien joukkoliikenneyhteyksien ääreen. Ratikka saavuttaa valtuuston asettamat tavoitteet kaikkein parhaiten.

Valtuusto teki jo vuonna 2009 periaatepäätöksen, että raskaimmin kuormitetuille linjoille tehdään raitiotie. Tuo päätös tehtiin Joukkoliikenne Turussa 2020 -selvityksen pohjalta. Vuosi 2020 lähenee, mutta niin etenee myös ratikka.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Jos vielä ehtii, niin suosittelen raitiotielinjaa Raision tori-Rautatieasema Turku-Turun satama- Turun tori.

Jukka Mäkinen

Ei helkkarissa ratikkaa sentään Raisioon viedä.
Tärkeintä olisi saada vanha kolmosen rengaslinja takaisin.

Käyttäjän ratilainenniina kuva
Niina Ratilainen

Linjoista on jo päätetty, mutta nyt lisättiin vieläselvitettäväksi Varissuo-keskusta-Runosmäki linjan jatkaminen Raisioon. Se olisikin järkevää, kummatkin toisiimme kiinnikasvaneita kaupunkeja ollaan.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

"Turun Vihreiden mielestä on tärkeää että hanke etenee, tehdään kunnon selvitykset ja rakennetaan ratikka."

Tämä käännettynä selkokielelle: Turun Vihreiden mielestä raitiotiestä pitää tehdä selvityksiä niin kauan, että edes joku saadaan näyttämään raitiotien kannalta positiiviselta.

Mikäs se raitiotien HK-suhde taas olikaan?

"Raitiotie on siis ennen kaikkea kaupunkikehityshanke, eikä pelkkää joukkoliikennettä."

Ja tämä selkokielelle: koska raitiotie on joukkoliikenteen kannalta turha ja kallis, on pitänyt keksiä joku hämärä kaupunkikehitysargumentti, jolla sumuttaa kansalaisia hyväksymään kaupungin velkataakan tuplaava monumentti.

Samaa voi toki sanoa "superbusseista", jotka eivät ole mitään muuta kuin keino luoda kallis vertailukohta raitiotielle, ikään kuin kustannusero ei olisikaan "kuin" parisataa miljoonaa.

Raitiotiestä voi heittää muutaman valistuneen veikkauksen:

- Raitiotien rakentamiskustannukset tulevat ylittämään tukevasti ennalta esitetyn kustannusarvion. (ks. esim. Flyvbergin tutkimukset raidehankkeiden kustannusylityksistä)
- Raitiotie ei tule lisäämään joukkoliikenteen käyttöä niin paljon kuin on arvioitu. (pysäkkien vieminen kauemmas nykyisestä ei vanhenevalle väestölle oikein toimi vetovoimatekijänä).
Edelliset yhdessä tulevat osaltaan tekemään raitiotiestä kalliin tavan toteuttaa Turun joukkoliikennettä.
- Edellisten seurauksena Turku tulee vähentämään muun joukkoliikenteen rahoitusta, minkä seurauksena joukkoliikenteen käyttö vähenee (tai kasvu heikkenee) entisestään.
- Lopputuloksena on kallis, ja huonosti käyttäjiä palveleva joukkoliikennejärjestelmä.

Ehdotan, että Turun raitiotie toteutuessaan nimetään Laaksosen raitiotieksi (myös Ratilainen käy), niin turkulaiset muistavat vielä vuosikymmenten päästä pilkata oikeiden poliitikkojen perillisiä kalliin virheinvestoinnin tekemisestä.

Käyttäjän ratilainenniina kuva
Niina Ratilainen

Höpöhöpö, emme me itse selvityksiä tee. Asiantuntijat tekevät. Näin suureen hankkeeseen on hyvä selvittää aivan kaikki yksityiskohdat kunnolla. Myös siksi, että kun toivottavasti raentamaan päästään, ei tehdä virheitä esimerkiksi pysäkkien ja varikon asettelussa. Nyt lisättiin selvitettäväksi, mitä voimme oppia muista pohjoismaisista kaupungeista omaan hankkeeseemme. Lisäsimme myös selvitettäväksi raitiotien jatkamisen Raisioon, mikä on viisasta.

Olen todella imarreltu ettäajattelet kahden vihreän valtuutetun vieneenraitiotieneteenpäin. Etenkin kunitse olen ollut valtuutettuna vasta kolme vuotta. Todellisuudessa valtuusto perussuomalaisia lukuunottmatta oli jatkoselvitysten takana.

Käyttäjän rutanen1965 kuva
Jari Rutanen

Nykyään ratikka taitaisi kulkea jo pelkillä akuillakin, eli ehkä ajolankojakaan ei enää tarvitse, paitsi päätepysäkeillä, jossa voi latailla akkuja.

Käyttäjän ratilainenniina kuva
Niina Ratilainen

Itse asiassa selvityksessä on mukana tuplanivelbussit myös. Tämä vaatiikin selvittämistä, enkä itse ole asiasta kovin innoissani. Sähköbusseja sopii tuoda jatkossa bussilinjoille yhä enemmän, mutta maailmalla ei ole vielätoimivia esimerkkejä sähköakkuisista toimivista tuplanivelbusseista. En tahtoisi Turun olevan pilotti näin epämääräisessä kokeilussa.

Kuten selvityksessä myös todetaan, näiden bussien (jos niitä edes on olemassa) ainoa hyötyraitiotiehen nähden on hinta. Raitio taas pesee yhteiskuntataloudellisesti tuplanivelbussin täysin.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Hieman koen kateeksi kun Turkuun, Ouluun, Tampereelle ja Kuopioon on suunniteilla raitiovaunut mutta Jyväskylässä kaupunkirakenne on lnainen ja maasto mäkistä. Täällä ei ymmärretä edes taajamajunankaan päälle vaan panostetaan henkilöautoilla tapahtuvaan ryömatkaliikenteeseen parantamalla liittymiä ja moottoritie väyliä. Onnea kuitenkin raitiovanunun saamisen kunniaksi.

Käyttäjän ratilainenniina kuva
Niina Ratilainen

Kiitos! Meille on tulossa yhdelle Turun mäistä ensi vuonna köysihissi osana joukkoliikenneverkostoa. Löytyy googlaamalla tietoa sanoilla "Kakola" ja "funikulaari". Ehkäpä Jyväskyläänvoisi sopia pari sellaista?

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Tämä on vain muuan "Turun taudin" ilmentymä, joita nostetaan aika ajoin ylös kuin pop-up hankkeita. Hintalappu 300-400.000.000 € ei ole maininnan arvoinen juttu...

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Ai, luulin että tässä Turuntauti oli sitä että hyväveliverkosto lakkautti Turun alkuperäisen raitiovaunun "vanhanaikaisena" koska henkilöautot yleistyivät ja niille piti saada tilaa. Muista kaupungeista puolestaan hävisi TrolleyBussit sekä oli hävitä paikallisliikenteen linja-autot esim Jyväskylässä paikallisliikenne eli linkit on elvytetty uudelleen.

Käyttäjän ratilainenniina kuva
Niina Ratilainen

Tämä hyvinkin on yksi syy, ja todella moni pitää silloista lakkauttamista virheenä. Tänä päivänä tuon ajan ratikat ovatkin vanhanaikaisia ja reittimme tulevat suurelta osin eri paikkoihin, koska kaupunkirakenne on muuttunut.

Käyttäjän ratilainenniina kuva
Niina Ratilainen

On maininnan arvoinen. Siksi neuvotellaanvaltionkanssa rahoituksesta, ja otetaan mallia muualta jotta kustannukset voidaan ajaa alas. Tottakai raitiotie maksaa. Moni tuntuu unohtavan että bussitkin maksavat. Nämä reitit, joille uutta joukkoliikenneratkaisua mietitään, ovatniintiheään asuttujaettänykyinen bussikalustoonihan äärirajoilla. On aivan hölmöläisen hommaa että parhaimmillaan kolme bussia ajaa peräkkäin, jotta kaikkiihmiset saadaan kyytiin. Ei sekään kovinkustannustehokasta ole.

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Autonomiset sähköminibussit nonstoppina älysovelluksella tilattavaksi olisi ehkä kuitenkin älykkäämpi vaihtoehto, kuin alkaa sorvata kiskoja ahtaaseen katu(silta)verkostoon täysin absurdeilla kustannuksilla. Noin kymmenessä vuodessa sähköiset autonomiset kulkuneuvot ovat arkipäivää, outoa olisi siis alkaa rakentamaan jotain kiskoihin sidottua helkkarin kallista ratikkahärdelliä.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Robotti autoja toki kehitetään mutta niissa on törmätty sellaisiin ongelmiin kuin moraalisiin kysymyksiin, jalankulkijoihin ja ihmisen ohjaamiin autoihin. Jossainvaiheessa toki voi olla autonomisen raitiovaunu ja junaliikenteen tukena näitä tilattavia robottibusseja sekä robottiautoja. Liikenteen monipuolisuudessa on aina valttinsa. Ja kun henkilöautoilu muutenkin vähenee niin kyllä niille kiskoille tule tilaa. Vielä kuitenkin pitäisi saada ratkaisi kevyen liikenteen kohtalolle vai korvautuuko kohta kävely, lenkkeily pyöräily ja juoksu kokonaan Segway ajelulla.

Käyttäjän ratilainenniina kuva
Niina Ratilainen

Nimenomaan. Me ollaan tekemässä todennäköisesti arveltuna kaksi raitiotielinjaa. Siinä jää Turun kokoisessa kaupungissa vielä runsaasti tilaa jareittejä muille tekniikoile. Esimerkiksi aloitamme pilotin sähköbussilinjasta ensi vuonna. Tämä on tosi hyvä muistaa: monipuolinen joukkoliikenne on hyvä asia, ja joka reitille ja kaupunkiin pitää tuoda sille sopiva vaihtoehto. Ratikkakaan ei ole kustannustehokas kaikkialla, mutta meillä on linjoja, mille se selkeästi on paras liikennemuoto.

Käyttäjän ratilainenniina kuva
Niina Ratilainen

Jos kuntaa pitää kehittää ja joukkoliikenne ei nykyisin kanna, niin emme oi ikuisesti odotella että mitä jos jokin tekniikka tulee. Tällä ajatusmallilla mitään ei koskaan tehtäisi.

Toimituksen poiminnat